Yaralamalı trafik kazalarına bağlı bedeni zararlara ilişkin tazminat miktarını belirlemede en önemli etkenlerden biri maluliyet raporudur. Maluliyet raporu engellilik raporu olarak da bilinmektedir. Geçerli ve yetkili hastaneden temin edilen maluliyet raporunun trafik kazalarında tazminat hesabı konusunda etkisi yadısanamaz. Maluliyet raporunun doğru ve geçerli bir şekilde temini için dikkat edilmesi gereken hususlar vardır. Bunlardan bahsetmek gerekirse;
Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartları’nın Ek6( Bedeni Zararlar) kısmında;
Tazminat başvurusunda bulunan hak sahipleri tarafından 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 99 uncu maddesi uyarınca ilgisine göre aşağıdaki belgeler eksiksiz olarak sunulur.
- Bedeni Zararlar
- A) Sakatlık (Değişik başlık:RG-4/12/2021-31679)
- (Değişik ibare:RG-4/12/2021-31679) Kurul Raporu (artan sakatlık oranına bağlı tazminat taleplerinde ilk ödemeye esas alınan Yönetmeliğe göre düzenlenen rapor),
- Epikriz Raporu,
- Genel adli muayene raporu,
- Tüm tetkik ve tedavilere ilişkin raporlar,
- Mağdura ait kimlik belgesi fotokopisi,
- Kaza raporu, varsa bilirkişi raporu veya keşif zaptı veya mahkeme kararı,
- Mağdura ait kaza tarihi itibarıyla son gelir durum belgesi (Ek ibare:RG-4/12/2021-31679) (Bordro, Gelir Vergi Beyannamesi vb.) ve güncel SGK hizmet dökümü belgesi ile varsa hesap tarihi itibarıyla son gelir durum belgesi,
- Hak sahibine ait banka hesap bilgileri (banka – şube adı, Iban numarası),
- Sağlık verilerine erişim, işleme ve aktarım konusunda mağdur tarafından verilen açık rıza beyanı
Bahse konu kurul raporu, maluliyet raporudur. İşbu maluliyet raporunun temini yaralamalı trafik kazasının meydana geldiği tarihte yürürlükte bulunan yönetmeliğe uygun olarak temin edilmelidir. Aksi takdirde geçersiz bir maluliyet raporu ile yapılan başvurulan mağdurun hak kaybı yaşamasına neden olacaktır. Bu konuda sigorta hukuku alanında uzman ve deneyimli avukatlar ile çalışılması hak kaybı yaşanmasının önüne geçecektir.
Tavsiye İçerik: Sürekli Sakatlık Tazminatı Nedir?
İçindekiler
Trafik Kazası Sonucu Maluliyet Nedir?
Yaralamalı Trafik kazası sonrası maluliyet, yaralanan kişinin vücut bütünlüğünde meydana gelen kalıcı veya geçici bedensel hasarı ifade etmektedir. Maluliyet aslında kişinin trafik kazası sonrası engellilik oranını temsil etmektedir. Örnek vermek gerekirse trafik kazası sonrası bacağına platin takılan kişi hayat boyu platin ile yaşamına devam etmek zorundadır. Bu sebeple trafik kazası sonucu kalıcı olarak bir maluliyeti oluşmuştur. Geçici maluliyet ise aynı kişinin geçici olarak iş göremezlik süresi olarak tanımlanmaktadır. Zira kişinin kaza sonrası bir tedavi süreci olmakta ve alanında uzman doktorlar tarafından geçici olarak çalışamayacağı süre belirlenecektir.
Trafik Kazası Sonucu Maluliyet Nasıl İspat Edilir?
Yaralamalı trafik kazası sonrası maluliyet, Adli tıp raporu ile ispat edilmektedir. Yetkili kuruluşlardan kaza tarihindeki yönetmelik hükümlerine uygun olarak temin edilen maluliyet raporları ispat için yeterlidir. Yargıtay’ın yerleşik içtihatlarına göre Maluliyete ilişkin alınacak raporların ;
11.10.2008 tarihinden önce Sosyal Sigorta Sağlık İşlemleri Tüzüğü,
11.10.2008- 01.09.2013 tarihleri arasında Çalışma Gücü Ve Meslekte Kazanma Gücü Kaybı Oranı Tespit İşlemleri Yönetmeliği,
01.09.2013 tarihinden sonra Maluliyet Tespiti İşlemleri Yönetmeliği,
01.06.2015-20.02.2019 tarihleri arasında Özürlülük Ölçütü Sınıflandırması Ve Özürlülere Verilecek Sağlık Kurulu Raporları Hakkında Yönetmelik,
20.02.2019 tarihinden sonra Erişkinler İçin Engellilik Değerlendirmesi Hakkında Yönetmelik hükümleri dikkate alınarak yapılması gerekmektedir.
Trafik Kazalarında Tazminat Hesabı yapılırken bahse konu yönetmeliklere uygun olarak tanzim edilen Adli Tıp Kurumu Raporu ispat açısından ve hak kaybı yaşanmaması açısından önem arz etmektedir.
Tavsiye İçerik: Kan Parası Nedir?
Maluliyet Oranı Nasıl Belirlenir?
Yaralamalı trafik kazası Adli Tıp raporunda, mağdur kişinin maluliyet oranı belirtilmektedir. Adli Tıp raporunda ise ilgili yönetmelikte belirtilen hususlar dikkate alınarak maluliyet oranı tespit edilmektedir.
20.02.2019 tarihinden sonra Erişkinler İçin Engellilik Değerlendirmesi Hakkında Yönetmelik ekinde maluliyet oranın belirlenmesi hususunda detaylı olarak bilgilendirme yapılmaktadır.
https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=31275&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 üzerinden ilgili yönetmeliğe ulaşılabilir.
İlgili yönetmelikte “Engel oranları cetveli ile engel durumunun değerlendirilmesinde ve belgelenmesinde uzman hekimler için standart, objektif bir yaklaşım sağlar. Engellilik hâlinin ölçütü olarak kişinin engeli nedeniyle yaşadığı fonksiyon kaybı ve günlük yaşam aktivitesine etkisi değerlendirilmiştir. Bu tarz yaklaşım ile engellilik durumu belirlenirken tıbbi bozukluk hem anatomik hem de fonksiyonel olarak değerlendirilmektedir. Engel durumuna göre fonksiyon kaybı oranları belirlenirken tıbbi tedavi olsun olmasın engel durumunda bir değişikliğin olmayacağı kanaatine varılan kalıcı bozukluklar değerlendirilir. İstisnai durumlar cetvelde özel olarak belirtilmiştir.
Günlük yaşam aktivitelerini gerçekleştirmede yeterlilik değerlendirilmesi için ağır özürlü ifadesi yerine tam bağımlı engelli ifadesi getirilmiştir. Sağlık kuruluşunda bireylerin başkasının yardımı olmaksızın hayatını devam ettiremeyecek derecede engeli olup olmadığına dair bağımlılık/bağımsızlık durum değerlendirmesi Fonksiyonel Bağımsızlık Ölçeği (FIM) kullanılarak yapılması gerekmektedir.
Engel oranları cetveli organ veya vücut sistemlerine göre bölümlere ayrılmıştır. Cetveli hazırlayan tıp uzmanları tarafından engel oranları belirlenirken mevcut tıbbi bozukluğun ciddiyetine göre kişinin engel oranları ve günlük yaşam aktivitesine getirdiği sınırlama % oranlar şeklinde belirlenmiştir.” şeklinde belirtilmiştir. Kulak burun boğaz, konuşma ve ses, denge, yüz, hava yolu defektleri, koku ve tat duyusu kaybı, çiğneme ve yutma, zihinsel, ruhsal ve davranışsal bozukluklar, deri, hematolojik hastalıklar, kardiyovasküler sistem, görme sistemi, sindirim sistemi, kadın hastalıkları ve doğum, ürogenital sistem, endokrin sistem, göğüs hastalıkları ve göğüs cerrahisi, yanıklar, sinir sistemi, kas-iskelet sistemi şeklinde mağdur kişinin maluliyeti oranına ilişkin bölümler oluşturulmuştur.
01.06.2015-20.02.2019 tarihleri arasında Özürlülük Ölçütü Sınıflandırması Ve Özürlülere Verilecek Sağlık Kurulu Raporları Hakkında Yönetmelik ekinde ise
“Özür oranları cetveli ile özür durumunun değerlendirilmesinde ve belgelenmesinde uzman hekimler için standart, objektif bir yaklaşım sağlar. Özürlülük halinin ölçütü olarak kişinin özrü nedeniyle yaşadığı fonksiyon kaybı ve günlük yaşam aktivitesine etkisi değerlendirilmiştir. Bu tarz yaklaşım ile özürlülük durumu belirlenirken tıbbi bozukluk hem anatomik hem de fonksiyonel olarak değerlendirilmektedir. Özür durumuna göre fonksiyon kaybı oranları belirlenirken tıbbi tedavi olsun olmasın özür durumunda bir değişikliğin olmayacağı kanaatine varılan kalıcı bozukluklar değerlendirilir. İstisnai durumlar cetvelde özel olarak belirtilmiştir.
Özür oranları cetveli organ veya vücut sistemlerine göre bölümlere ayrılmıştır. Cetveli hazırlayan tıp uzmanları tarafından özür oranları belirlenirken mevcut tıbbi bozukluğun ciddiyetine göre kişinin özür oranları ve günlük yaşam aktivitesine getirdiği sınırlama % oranlar şeklinde belirlenmiştir” şeklinde belirtilerek bir cetvel hazırlanmıştır. İlgili cetvele https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/03/20130330-4.htm adresi üzerinden ulaşbailirsiniz.
01.09.2013 tarihinden sonra Maluliyet Tespiti İşlemleri Yönetmeliği ekinde ise hastalık listesi
belirtilmiş olup ilgili listeye göre maluliyet oranı belirlenmektedir. İlgili yönetmelik ve eklerine https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/08/20130803-6.htm üzerinden ulaşabilirsiniz.
11.10.2008- 01.09.2013 tarihleri arasında Çalışma Gücü Ve Meslekte Kazanma Gücü Kaybı Oranı Tespit İşlemleri Yönetmeliği ekinde ise arıza/hastalık listesi belirtilmiştir. Bahse konu listeye göre yetkili kurum ve yetkili hekimler tarafından maluliyet oranı tespiti yapılmalıdır. İlgili yönetmelik ve eklerine https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=12511&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 üzerinden ulaşabilirsiniz.
11.10.2008 tarihinden önce Sosyal Sigorta Sağlık İşlemleri Tüzüğünde ise maluliyet oranının tespiti için cetvel belirtilmiş olup yetkili kurum ve yetkili hekimler tarafından maluliyet oranı tespiti yapılmalıdır. İlgili tüzüğe https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/2.5.74496.pdf üzerinden ulaşabilirsiniz.
Trafik Kazası Maluliyet Tazminatı
Trafik kazalarında tazminat hesabı Adli Tıp kurumu tarafından belirlenen maluliyet oranı, mağdurun trafik kazasındaki kusuru, yaşı, cinsiyeti, mesleği ve maaşı üzerinden bir hesaplama yapılmaktadır. Bu hesaplama hukuki süreç içerisinde aktüer bilirkişiler tarafından yapılmaktadır. Trafik kazası maluliyet tazminat hesaplamasında Yargıtay uygulaması gereği aktüer hesaplama yapılırken Hazine müsteşarlığının yayınladığı genelgeye göre değil TRH 2010 Yaşam Tablosuna göre %1.8 Teknik Faiz uygulanmadan hesaplanmalıdır.
TRH 2010 YAŞAM TABLOSU:
TRH – 2010 YAŞAM TABLOSU | |||||
Yaş | Erkek | Kadın | Yaş | Erkek | Kadın |
0 | 71,93 | 78,02 | 49 | 26,67 | 30,67 |
1 | 72,35 | 77,66 | 50 | 25,79 | 29,74 |
2 | 71,42 | 76,68 | 51 | 24,93 | 28,82 |
3 | 70,47 | 75,70 | 52 | 24,06 | 27,90 |
4 | 69,52 | 74,72 | 53 | 23,21 | 26,98 |
5 | 68,57 | 73,73 | 54 | 22,37 | 26,08 |
6 | 67,60 | 72,74 | 55 | 21,54 | 25,18 |
7 | 66,63 | 71,75 | 56 | 20,74 | 24,29 |
8 | 65,66 | 70,76 | 57 | 19,94 | 23,40 |
9 | 64,68 | 69,76 | 58 | 19,15 | 22,52 |
10 | 63,70 | 68,77 | 59 | 18,38 | 21,65 |
11 | 62,72 | 67,78 | 60 | 17,62 | 20,79 |
12 | 61,74 | 66,78 | 61 | 16,88 | 19,94 |
13 | 60,76 | 65,79 | 62 | 16,14 | 19,09 |
14 | 59,78 | 64,79 | 63 | 15,42 | 18,26 |
15 | 58,80 | 63,80 | 64 | 14,72 | 17,43 |
16 | 57,84 | 62,81 | 65 | 14,04 | 16,63 |
17 | 56,87 | 61,82 | 66 | 13,37 | 15,85 |
18 | 55,91 | 60,83 | 67 | 12,72 | 15,08 |
19 | 54,95 | 59,84 | 68 | 12,08 | 14,32 |
20 | 53,99 | 58,85 | 69 | 11,47 | 13,58 |
21 | 53,04 | 57,86 | 70 | 10,87 | 12,87 |
22 | 52,09 | 56,88 | 71 | 10,29 | 12,18 |
23 | 51,14 | 55,89 | 72 | 9,73 | 11,51 |
24 | 50,19 | 54,90 | 73 | 9,20 | 10,85 |
25 | 49,24 | 53,92 | 74 | 8,68 | 10,22 |
26 | 48,28 | 52,93 | 75 | 8,17 | 9,62 |
27 | 47,33 | 51,95 | 76 | 7,69 | 9,05 |
28 | 46,37 | 50,97 | 77 | 7,24 | 8,51 |
29 | 45,41 | 49,98 | 78 | 6,81 | 8,00 |
30 | 44,45 | 49,00 | 79 | 6,40 | 7,50 |
31 | 43,50 | 48,02 | 80 | 5,99 | 7,01 |
32 | 42,54 | 47,04 | 81 | 5,59 | 6,55 |
33 | 41,58 | 46,06 | 82 | 5,23 | 6,12 |
34 | 40,62 | 45,08 | 83 | 4,90 | 5,71 |
35 | 39,67 | 44,10 | 84 | 4,57 | 5,32 |
36 | 38,72 | 43,12 | 85 | 4,25 | 4,93 |
37 | 37,77 | 42,15 | 86 | 3,93 | 4,54 |
38 | 36,81 | 41,17 | 87 | 3,64 | 4,20 |
39 | 35,87 | 40,20 | 88 | 3,37 | 3,88 |
40 | 34,93 | 39,23 | 89 | 3,12 | 3,59 |
41 | 33,99 | 38,26 | 90 | 2,90 | 3,29 |
42 | 33,05 | 37,30 | 91 | 2,66 | 2,97 |
43 | 32,12 | 36,34 | 92 | 2,39 | 2,64 |
44 | 31,19 | 35,38 | 93 | 2,10 | 2,32 |
45 | 30,27 | 34,43 | 94 | 1,80 | 1,99 |
46 | 29,36 | 33,48 | 95 | 1,55 | 1,67 |
47 | 28,46 | 32,54 | 96 | 1,40 | 1,36 |
48 | 27,56 | 31,60 | 97 | 1,23 | 1,05 |
Trafik Kazası Sonucu Maluliyetin Hesaplanması
Trafik kazası sonucu maluliyetin hesaplanması, kaza tarihinde yürülükte bulunan yönetmelikte belirtilen hastanelerden tanzim edilmiş ve yetkili hekimler tarafından imza altına alınmış Adli Tıp Kurumu raporu ile yapılmaktadır. Adli Tıp Raporunun alındığı hastanenin yetkili ve donanımlı, sağlık bakanlığı tarafından rapor almaya elverişli hastaneler listesinde yer alması ve mağdur kişinin maluliyetine ilişkin yetkili ve yeterli sayıda hekim tarafından imzalanmış olması önem arz etmektedir. Tüm bu hususların dikkate alınması ve sürecin sağlıklı ilerlemesi için hukuki destek alınması tavsiye edilmektedir. Süreç oldukça sistematik ve detaylıdır.
Trafik Kazası Maluliyet Tazminatında Başvuru Evrakları
Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartları’nın Ek6( Bedeni Zararlar) kısmında başvuru evrakları belirtilmiştir. Buna göre;
Tazminat başvurusunda bulunan hak sahipleri tarafından 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 99 uncu maddesi uyarınca ilgisine göre aşağıdaki belgeler eksiksiz olarak sunulur.
- Bedeni Zararlar için,
- A) Sakatlık (Değişik başlık:RG-4/12/2021-31679)
- (Değişik ibare:RG-4/12/2021-31679) Kurul Raporu (artan sakatlık oranına bağlı tazminat taleplerinde ilk ödemeye esas alınan Yönetmeliğe göre düzenlenen rapor),
- Epikriz Raporu,
- Genel adli muayene raporu,
- Tüm tetkik ve tedavilere ilişkin raporlar,
- Mağdura ait kimlik belgesi fotokopisi,
- Kaza raporu, varsa bilirkişi raporu veya keşif zaptı veya mahkeme kararı,
- Mağdura ait kaza tarihi itibarıyla son gelir durum belgesi (Ek ibare:RG-4/12/2021-31679) (Bordro, Gelir Vergi Beyannamesi vb.) ve güncel SGK hizmet dökümü belgesi ile varsa hesap tarihi itibarıyla son gelir durum belgesi,
- Hak sahibine ait banka hesap bilgileri (banka – şube adı, Iban numarası),
- Sağlık verilerine erişim, işleme ve aktarım konusunda mağdur tarafından verilen açık rıza beyanı
belgelerinin eksiksiz olarak sunulması gerekmektedir.