İçindekiler
- 1 Hasar Farkı Bedeli Nedir?
- 2 Değer kaybı hasar farkı nedir?
- 3 Hasar Farkı Tazminatı Nasıl Alınır?
- 4 Hasar Farkı Tazminat Davası Kime Açılır?
- 5 Hasar Farkı Tazminatı Kimlere Verilir?
- 6 Hasar Farkı Tazminatı İçin Gerekli Belgeler
- 7 Hasar Farkı Tazminatı Talebinde Dikkat Edilmesi Gerekenler
- 8 Kaza Hasar Fark Bedeli Kime Ödenir?
Hasar Farkı Bedeli Nedir?
Araç hasar farkı nedir; hasar gören aracın onarımının orijinal parçalar yerine yan sanayi eş değer parçaların kullanılması sonucu hasar farkı bedelini oluşturmaktadır.
Araçta oluşan gerçek zarar tazmin edilmediğinden bu bakiye zarar farkı dava yoluyla sigorta şirketlerinden tazmin edilebilir.
Araç Hasar Bedeli ise gerçek veya tüzel kişinin trafik kazası sonrasında aracının onarım, parça değişimi, işçilik gibi masraflar ile zararların toplamını ifade eder.
Araç sahibi aracını yetkili serviste yaptırmak zorunda değildir ve hatta aracının onarımını yaptırmak zorunda bile değildir. Bu hasardan sorumlu olanlar ise herhalde gerçek zararın tazmini ile yükümlüdür.
Sigorta şirketleri; hasara uğrayan araçlar için tazminat ödemek yerine servis ile anlaşarak hasarı onarmayı kısaca aynen tazmin yöntemini genel olarak tercih etmektedirler.
Sigorta şirketlerinin anlaşmalı servislerinde hasar onarımının mevzuzata uygun şekilde gerçekleşip gerçekleşmediği, sigortalı veya zarar görenin servisin eylemlerinden dolayı hak ihlallerinin gerçekleşmesini önlemek veya hasar onarım sürecini sağlıklı şekilde ilerlemesi için kontrol etmek sigorta şirketlerinin görevinde ve sorumluluğundadır.
Araçlarda oluşan hasarın onarılması genellikle sigorta şirketlerinden istenir. Sigorta poliçenizde orijinal ürün kullanımını gerektiren bir ibare yoksa sigorta şirketleri orijinal parça temini yerine yan sanayi ürünü parça ile hasarı onarabilmektedir. Bu gibi hallerde parça farkı tazminatı talep edilebilir.
Uygulamada özellikle Trafik sigortalarında onarımı mümkün olmayan parçaların “eşdeğer” veya “orijinal” parça yerine, mevzuata aykırı olarak aynı kalitede olmayan veya “yan sanayi” olarak tabir edilen parçalarla değiştirilebildiği görülmektedir. Bu durumda sigorta şirketinden “hasar farkı bedeli” tazminatı talep edilebileceği gibi “uygun parçanın takılması” yani aynen tazmin de talep edilebilir.
Tavsiye İçerik: Araç Değer Kaybı Davası
Değer kaybı hasar farkı nedir?
Aynı araçta iki durum da gözlemlenebilmektedir.
Değer kaybı; aracın kaza nedeni ile ikinci el araç piyasasında kaza öncesi rayiç değerden satılamaması olarak tanımlanır.
Hasar bedeli; ise işletenin kaza yüzünden araç onarım, parça değişimi, işçilik ve boyama masrafları ile zararlar toplamını ifade eder.
Ağır hasar pert farkı nedir?
Hasar kaydı; aracın onarım maliyetinin araç değerinin %70’inin altında olması, pert kaydı ise bu oranın %70’i aşmasıdır.
Hasar Farkı Tazminatı Nasıl Alınır?
Hasar farkı tazminatı, kazalı araçta oluşan teknik zararın giderilmesi için yapılan tamir ve parça değişimi giderlerine ilişkindir.
Trafik kazasında %100 kusuru bulunmayan herkes, ilgili sorumlulara başvurarak aracında meydana gelen hasar bedelini talep edebilir.
Hasar bedeli;
-Kusurlu aracın Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası (ZMSS) poliçesinin bulunduğu sigorta şirketinden,
-Kusurlu araç sürücüsünden,
-Kusurlu araç malikinden(işletenden) talep edilebilir.
Tüm bu sorumluların müteselsil sorumluluğu bulunmaktadır.
Hasar farkı tazminatı başvuru için öncelikle dava şartı olan Sigorta Şirketine başvuru yapılması zorunludur. Bu süreç 15 gün sürmektedir.
Sigorta şirketine hasar farkı tazminatı dilekçesi olan ihbar/ihtar dilekçesi ile başvuru yapılmalıdır.
Dilekçeye kaza tespit tutanağı, ekspertiz raporu, kimlik fotokopisi ve varsa tanık beyanları eklenmelidir.
Sigorta şirketinin 15 gün içinde bu başvuruya cevap vermesi gerekir.
Cevap verilmediği ya da eksik ödeme yapıldığı hallerde ilgili Genel mahkemede dava açılması veya sigorta tahkim komisyonuna başvurulması gerekir.
Sigorta Tahkim Komisyonu süreci ise ortalama 4-6 ay sürmektedir.
Genel mahkemelerde yargılama sürecinin uzun sürmesinden dolayı genellikle Sigorta Tahkim Komisyonuna başvuru süreci işletilmektedir.
Sigortaya ilişkin yapacağınız hasar farkı tazminatları için kanunen 2 yıllık zamanaşımı öngörülmüş olup bu süre geçtikten sonra tarafların yapmış olduğu başvurular zamanaşımının geçtiği gerekçesiyle red edilecektir. Ancak unutulmamalıdır ki ceza zamanaşımı süresi mevcutsa uzamış zamanaşımı süresi dikkate alınır.
Maddi hasar farkı talebi için;
- Sigorta Poliçenizi Kontrol Edin:
Poliçenizde eşdeğer parça kullanımına dair bir madde var mı? Fakat halihazırda Trafik Sigortası poliçesinden tazminat talebinde bulunacaksa sigorta şirketi orijinal parça kullanmak mecburiyetindedir. Bunun için karşı aracın poliçesinden bulunulan taleplerde poliçe kontrolü gerekli değildir.
- Tamir Faturalarını Toplayın:
Tamir faturaları , eşdeğer parça kullanıldığını kanıtlamak için önemlidir. Sigorta şirketinin ekspertiz raporu bulunuyorsa ilgili ekspertiz raporunda da hangi parçaların orijinal hangi parçaların eşdeğer olarak kullandığı belirtilir.
- Eksper Raporu Hazırlatın:
Bağımsız bir eksperden, aracınızda orijinal parça yerine eşdeğer parça kullanıldığını ve bu nedenle değer kaybı zararınızın miktarını belgeleyen bir rapor alabilirsiniz.
- Sigorta Şirketine Talepte Bulunun:
Sigorta şirketinize yazılı olarak maddi hasar farkı tazminatı talebinizi iletin. Bu bir dava şartıdır. Bu durumda tahkim yahut dava yoluna gitmek gerekecektir.
Hasar Farkı Tazminat Davası Kime Açılır?
Hasar farkı tazminat davası, aracın onarımını yaptıran sigorta şirketine karşı açılır.
Karayolları Trafik Kanununun 111. maddesinde ‘‘Bu Kanunla öngörülen hukuki sorumluluğu kaldıran veya daraltan anlaşmalar geçersizdir. Tazminat miktarlarına ilişkin olup da yetersiz veya fahiş olduğu açıkça belli olan anlaşmalar veya uzlaşmalar yapıldıkları tarihten başlayarak iki yıl içinde iptal edilebilir.’’ düzenlemesi yer almaktadır.
Bu düzenleme uyarınca her ne kadar araç sahibi sigortanın yapmış olduğu parça değişimine muvafakat vermiş olsa dahi iki yıl içinde bu muvafakatnamenin iptali talebiyle dava açabilir.
Sigorta şirketi, araç onarılsın veya onarılmasın, fatura ibraz edilsin veya edilmesin, araçta meydana gelen gerçek zarardan sorumludur.
Hasar Farkı Tazminatı Kimlere Verilir?
Kazaya neden olan taraf, karşı tarafın hasarını karşılamakla yükümlüdür. Eğer bu kişilerin kullandıkları aracın zorunlu trafik sigortası var ise hasar bedeli kazaya neden olan tarafın sigorta şirketince poliçe limiti dahilinde karşılanır.
Hasar farkı tazminatı;
-Araç sahibi
Araç, trafik sigortası kapsamında olan bir kişiye ait olmalıdır.
-Araç sürücüsü
Araç, trafik sigortası kapsamında olan bir kişi tarafından kullanılıyorsa, sürücü de hasar farkı tazminatı talebinde bulunabilir.
-Araç üzerinde hak sahibi olan diğer kişiler
Araç, bir işletmeye veya bir şirkete aitse, bu kişiler de hasar farkı tazminatı talebinde bulunabilir.
Hasar Farkı Tazminatı İçin Gerekli Belgeler
Hasar farkı tazminatı talebi için;
-Kaza tespit tutanağı,
Trafik kazası tespit tutanağı, kaza tarihi, saati, yeri, kazaya karışan araçların plakaları, araç sürücülerinin ve/veya araç sahiplerinin kimlikleri, kazanın nasıl gerçekleştiği gibi bilgileri içerir
-Araç fotoğrafları,
-Araç ruhsatı,
-Poliçe,
Aracın trafik kazalarına karşı sigortalandığını gösteren bir belgedir. Trafik sigorta poliçesi, aracın plakası, trafik sigorta poliçesi numarası, sigorta şirketinin adı ve adresi, sigorta başlangıç ve bitiş tarihleri gibi bilgileri içerir.
-Ekspertiz raporu (kesin rapor),
-Kazaya karışan araç tescil bilgileri,
-Değer kaybı ekspertiz raporu ve faturası
Hasar gören parçaların faturaları veya servis raporları, hasar gören parçaların tamir masraflarını gösteren belgelerdir.
-Onaylı vekaletname sureti gerekli olan belgelerdir.
Bu belgeler, hasar gören aracın piyasa değerini, hasar gören parçaların tamir masraflarını ve aracın hasar görmeden önceki durumunu gösteren belgelerdir.
Hasar Farkı Tazminatı Talebinde Dikkat Edilmesi Gerekenler
Hasar farkı tazminatı talebinde bulunurken dikkat edilmesi gereken hususlar şu şekilde sıralanabilir ;
-Talep, sigorta şirketine yazılı olarak dilekçe yoluyla yapılabilir.
-Talep dilekçesinde, aracın plakası, trafik sigorta poliçesi numarası, kaza tarihi ve saati, hasar gören parçalar ve tamir masrafları gibi bilgiler yer almalıdır.
-Sigorta şirketi, talebi 15 gün içinde cevaplamak zorundadır. Aksi hallerde dava veya tahkim yoluna başvurulabilir.
-Hasar Tazminatı taleplerinde hak düşürücü süre kaza tarihinden itibaren 2 yıldır.
-Hasar Tazminatı bedelinin alınabilmesi için aracınızın kazadan önce pert veya ağır hasar kaydının bulunmaması gerekmektedir.
-Araç yaşı ve kilometresi tazminat tutarının belirlenmesi açısından önemli değildir.
-Kazadan sonra satışı gerçekleştirilen araçlarda Hasar Tazminatı talep hakkı kaza tarihindeki ruhsat sahibine ait olup aracın daha sonradan satışı Hasar Tazminatı talep edilmesine engel değildir.
Kaza Hasar Fark Bedeli Kime Ödenir?
Kaza hasar fark bedeli genellikle sigorta şirketi tarafından karşılanır. Sigorta poliçesinde belirtilen teminatlar kapsamında, hasarın onarımı için orijinal parça kullanılması gerektiği durumlarda, sigorta şirketi hasar onarımı için gereken orijinal parça fark bedelini sigortalıya öder.
Trafik kazası sonucu araçta meydana gelen hasar bu hasara neden olan aracın sürücüsü ya da araç sahibi tarafından karşı tarafın hasarı karşılanır. Eğer bu kişilerin kullandıkları aracın zorunlu trafik sigortası var ise hasar bedeli kazaya neden olan tarafın sigorta şirketince poliçe limiti dahilinde karşılanır.
Sürücülerin kendi araçlarındaki hasarları da tazmin edebilmesi için zorunlu trafik sigortasına ek olarak kasko yaptırması gerekir.
Aracın çalınması, araç içindeki eşyaların zarar görmesi, serviste karşılaşılan hasarlar, çekicinin verebileceği zararlar gibi hasarlar için tazminat ödemesi kasko kapsamına göre yapılır.
Kaza sırasında kusurun kimde olduğu trafik sigortası açısından önemlidir. Eğer kazada kusurlu taraf iseniz trafik sigortanız karşı tarafın hasarını öderken kasko sigortanız da sizin aracınızdaki hasar masraflarınızı karşılar.