Araç Değer Kaybı Davası

Araç Değer Kaybı Davası Açma Şartları

​​  

  Araç hasar değer kaybı Trafik kazaları sonrasında , eksper ve bilirkişiler tarafından çeşitli model ve tekniklerin  kullanılmasıyla hesaplanmaktadır. Özetle; kazaya karışan aracın kazadan önceki ikinci el piyasa fiyatı ile kazadan sonraki ikinci el piyasa fiyatı arasındaki farklılıktır. Sigorta şirketleri yalnızca talep edilmesi halinde aracın değer kaybı zararını ödemektedir.

Araç değer kaybı davası için gerekli şartlar şunlardır:

-Değer kaybı tazminatı kaza tarihinden itibaren 2 yıl içerisinde talep edilmelidir.

-Araçta hasar gören bölge daha önceden hasara uğramamış ya da yenileme işlemine tabi tutulmamış olmalıdır.

-Ağır hasar kaydına sahip olan çekme ve/ya hurda belgeli araçlarda meydana gelen hasarlarda değer kaybıOluşmamaktadır.

-Motorlu bisikletlerin kullanılmasından ileri gelen zararlar teminat dışında kalmaktadır. 50 cc üzeri motorlu araçlar için değer kaybı talebinde bulunulabilmektedir.

 -Kazada kusurlu olan taraftan değer kaybı zararı talep edilebilecektir. 

Zamanaşımı süresi içinde araç sahiplerinin sigorta şirketlerine aracın kaza sebebi ile uğradığı değer kaybı ile ilgili tazminatlar için başvuruda bulunması gerekmektedir. 

Karayolları Trafik Kanunu’nun 97. maddesine göre zarar verenin sigortacısına dava açmadan önce başvuru zorunluluğu bulunmaktadır. Bu halde Sigorta şirketine başvuru bir dava şartı konumundadır. Kısaca Sigorta şirketine başvuru yapılmadan dava açmak mümkün değildir.

  Araç sahiplerinin araç değer kaybını sigorta şirketinden yazılı olarak istemesine Sigorta kuruluşunun başvuru tarihinden itibaren en geç 15 gün içinde başvuruyu yazılı olarak cevaplamaması veya verilen cevabın talebi karşılamadığına ilişkin uyuşmazlık olması hâlinde zarar gören, tazminatın tamamı veya bakiye kalan kısım için  dava açabilir ya da 5684 sayılı Kanun çerçevesinde tahkime başvurabilir. Kusurlu olan aracın sigorta şirketi temerrüde düştükten sonra zarar gören dava hakkını genel mahkemeler veya Sigorta Tahkim Komisyonu aracılığıyla kullanır.

Dikkatinizi Çekebilir: Kara Taşıtları Kasko Sigortası

Araç Değer Kaybı Davası Belgeleri

Araç değer kaybı davası açılırken bazı belgelere ihtiyaç duyulmaktadır. Bu belgeler(e);

 kaza tespit tutanağı,

Kusur oranlarını gösteren  belge 

Hasara ilişkin belge 

Hasarı gösteren ve her açıdan çekilmiş  araca dair fotoğraflar,

Onarımla ilgili parça ve işçilik faturaları,

Araç Ruhsatı,

Sürücü ehliyeti ve kimlik belgesi,

Araçların ZMMS poliçeleri,

Aracın ekspertiz raporu,

Ve sair belgeler örnek olarak gösterilebilir.

 

Araç Değer Kaybı Davası Nasıl Açılır?

  Araç değer kaybı davaları Türk Borçlar Kanunu’ndaki haksız fiil sorumluluğuna dayanır.

Araç değer kaybı başvurusu birden fazla yöntem ile yapılabilir. Araç değer kaybı, Sigorta Tahkim Komisyonuna başvuru, icra takibi veya genel mahkemelerde dava yolu ile talep edilebilir. Unutulmamalıdır ki öncelikle ilgili sigorta şirketine başvuru yapılması gerekir

  Araç değer kaybı davası, trafik kazasında başvuranın tam kusurlu olmadığı durumlarda karşı tarafın araç sahibine, sürücüsüne ve karşı tarafın Zorunlu Mali Mesuliyet Sigortası’na karşı açılabilir.

   Kaza meydana geldiğinde gerekli belgeler ile birlikte (kaza tespit tutanağı, kesin ekspertiz raporu, ehliyet, ruhsat fotokopisi, hasar resimleri ve talep dilekçesi) öncelikle kusurlu aracın sigorta şirketine başvuru yapılır.

  Sigorta hasarlarında 15 gün, kasko hasarlarında 15 işgünü içerisinde sigorta şirketi tarafından bir cevap verilmemesi veya talebin reddedilmesi halinde ise Sigorta Tahkim Komisyonu bünyesinde dava açılabilir. Ortalama 6 ay içerisinde bilirkişi incelemesinden geçirilerek hakkaniyetli kararlar verilir.

    300.000 TL’nin üzerindeki uyuşmazlıklar hakkında itiraz üzerine verilen kararlar için tarafların temyize gitme hakları vardır. Ancak bunun dışındaki uyuşmazlıklar bakımından itiraz üzerine verilen karar kesindir.

   Komisyona ödenecek Araç değer kaybı davası masrafları, uyuşmazlığın miktarına göre belirlenir.

Uyuşmazlığa Konu Miktar-Başvuru Masrafı;

6.500                      400 TL

6.501 – 13.000 TL             800 TL,

13.001 – 65.000 TL          1200 TL,

65.001 +Uyuşmazlık tutarının %1,5’lik kısmı.(En az 1200 TL) şeklindedir.

07.06.2023 tarihinden itibaren yapılan başvurularda, başvuru ücreti yanında tebligat gideri de yatırılmalıdır. Eğer başvurucu, geçerli bir Kayıtlı Elektronik Posta (KEP) adresi gösterebiliyorsa bu masraf 55 TL olur. KEP adresi bulunmuyorsa tebligat masrafı 240 TL olur.

   Ödemede açıklama kısmına başvurucu kişinin adı soyadı yazılmalıdır. Ücret ödendikten sonra, banka dekontunun muhafaza edilmesi ve başvuru sırasında kuruma sunulması gerektiği unutulmamalıdır.

  Genel mahkemelerde de değer kaybı davası açılabilmektedir. Fakat yargılama süresi ve usul ekonomisi gereği genellikle sigorta tahkim yolu tercih edilmektedir. Fakat her dosya özelinde inceleme yapılarak en uygun yol tercihi yapılmalıdır. Bu kapsamda avukattan destek alınması önemlidir.

Değer Kaybı Dava Açma Süresi Nedir?

Dava Açma Süresi
Dava Açma Süresi  

Kaza tarihinden itibaren iki yıllık süre içerisinde açılabilir. 

Zaman aşımı araç değer kaybı, 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu’nun 72. maddesindeki ‘’Tazminat istemi, zarar görenin zararı ve tazminat yükümlüsünü öğrendiği tarihten başlayarak iki yılın ve her hâlde fiilin işlendiği tarihten başlayarak on yılın geçmesiyle zamanaşımına uğrar…’’ hüküm ve aynı doğrultuda 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun 109. maddesi ile getirilen ‘’Motorlu araç kazalarından doğan maddi zararların tazminine ilişkin talepler, zarar görenin, zararı ve tazminat yükümlüsünü öğrendiği tarihten başlayarak iki yıl ve herhalde, kaza gününden başlayarak on yıl içinde zamanaşımına uğrar…’’ düzenlemelere göre belirlenmiştir. 

Araç Değer Kaybı Davası Görevli ve Yetkili Mahkeme

  Araç değer kaybı davasında yetkili mahkeme  belirlenmesinde seçimlik hak mevcuttur. Buna göre Davalının yerleşim yeri mahkemesi,

Birden fazla davalı varsa ;

Bunlardan birinin yerleşim yerinde,

Trafik kazasının meydana geldiği yer mahkemesinde, Zarar görenin yerleşim yeri mahkemesinde    veya

Sigorta şirketinin merkezinin bulunduğu yer mahkemesinde açılabilir.

    Haksız fiilden kaynaklanan tazminat davalarında görevli mahkeme, genel hukuk mahkemesi olan asliye hukuk mahkemesidir. Ancak dava sigorta şirketine karşı açılacaksa görevli mahkeme Türk Ticaret Kanunu’nun 4. maddesi uyarınca Asliye Ticaret Mahkemeleridir. Eğer araç sürücüsüne ya da aracın sahibine açılacaksa ve bu kişiler tacir değilse aynı zamanda sigorta şirketi de hasım gösterilmeyecekse davanın Asliye Hukuk Mahkemesinde açılması gerekmektedir

 

Araç Değer Kaybı Davası Yargıtay Kararları

Yargıtay Kararı
Yargıtay Kararı

Yargıtay 17. Hukuk Dairesi 2016/7272 E.  , 2017/867 K. Sayılı İlamında;

  “…Dava, trafik kazasından kaynaklanan araçta meydana gelen değer kaybı ve araç kiralama bedeli istemine ilişkindir.

Davacının dava dilekçesindeki maddi tazminat talebi araçta oluşan değer kaybı ve araç kiralama bedeline ilişkindir. …

  Hükme esas alınan bilirkişi raporunda aracın tamirinin ekonomik olup olmadığı, perte ayrılmasının gerekip gerekmediği değerlendirilmeden dava konusu aracın aracın 11 yaşında olması belirtilerek araçta değer kaybı oluşmayacağı belirlenmiştir.

  Mahkemenin hükme esas aldığı bilirkişi raporunda araç değer kaybı hesaplaması doğru yapılmamıştır. Hükme esas alınan bilirkişi raporunda araçtaki değer kaybının tespiti, Dairemizce değer kaybının belirlenmesi hususunda esas alınan, aracın kaza tarihindeki hasar görmemiş 2.el piyasa değeri ile kazadan sonra onarılmış haldeki 2.el piyasa değeri arasındaki fark kriterine uyulmaksızın genel bir değerlendirme yapılarak sağlanmıştır. Araçta meydana gelen değer kaybının; aracın serbest piyasa koşullarına göre kaza tarihi itibariyle hasarsız haldeki ikinci el rayiç değeri ile aracın markası, modeli, hasar miktarı ve hasarlı kısımların özelliği dikkate alınarak tamir edildikten sonraki rayiç değeri tespit edilip bu iki miktar arasındaki azalmaya (farka) göre hesaplanması gerekir. …

   Davacı dava dilekçesinde aracında 20.000 TL’lik hasar oluştuğunu ileri sürmüştür.

Davacının aracının 2. el piyasa fiyatına göre tamirinin ekonomik olup olmadığı, perte ayrılıp ayrılmayacağının mahkemece tartışılması, aracın perte ayrılmasının uygun olması durumunda değer kaybının oluşmayacağı yönünde karar verilmesi, aracın perte ayrılmasının uygun olmayacağı durumda yukarıda açıklandığı üzere daire uygulamalarımıza göre değer kaybı hesaplanmadan, değer kaybı konusunda genel bir değerlendirme ile aracın yaşı dikkate alınarak araçta değer kaybının oluşmayacağı yönündeki bilirkişi raporuna dayalı olarak hüküm kurulması doğru görülmemiştir…”